/FORUMUL SECURITĂȚII MARITIME – NEWSLETTER BRIEF – 21 FEBRUARIE 2022

FORUMUL SECURITĂȚII MARITIME – NEWSLETTER BRIEF – 21 FEBRUARIE 2022

Forumul Securității Maritime are plăcerea de a vă pune la dispoziție un produs, sub forma unui newsletter, prin care vă prezentăm cele mai relevante evenimente și informații referitoare problematica domeniului naval, cu preponderență cele legate de securitatea maritima dar și alte domenii conexe. Fiind un buletin lunar, acesta dorește să prezinte o evaluare clară și concisă a celor mai recente și relevante știri despre spațiul menționat, cu trimiteri la sursele de informare.Sperăm că acest newsletter se va dovedi a fi o sursă utilă pentru dumneavoastră, oferind o perspectivă cuprinzătoare despre contextul complicat al domeniului, atât pentru specialiști, cât și pentru oricine este interesat de dinamica evenimentelor din domeniu securității navale.

CUPRINS

  • Relații Internaționale Maritime
  • Tehnică și tehnologii maritime
  • Studii de Securitate Maritimă
  • Educație și cultură maritim

Relații Internaționale Maritime

  • Mișcări de trupe ruse la Marea Neagră. Îngrijorări cu privire la pregătirea unei operațiuni de desant împotriva Ucrainei – 19 ianuarie 2022

În ultimele zile, pe rețelele de socializare (Twitter, Telegram) au apărut o serie de informații, care arată faptul că șase nave mari de desant aparținând Forțelor Navale ale Federației Ruse au ieșit din Marea Baltică și se îndreaptă spre Canalul Mânecii. În același timp, un detașament de nave de luptă al Flotei de Nord se pregătește pentru deplasarea către Marea Mediterană și eventual Marea Neagră.

În cursul zilei de luni, 17 ianuarie, un grup format din trei nave mari de desant ale Flotei ruse din Marea Baltică (Korolev, Minsk și Kaliningrad) a traversat Strâmtoarea Storebaelt (Marele Belt) și a ieșit din Marea Baltică în Marea Nordului. Ulterior, acestea au luat curs către sud, aflându-se în prezent în apropierea Canalului Mânecii.

Având în vedere faptul că nave de luptă de la Flota de Nord și Flota din Marea Baltică se află în mișcare către Marea Mediterană și eventual Marea Neagră, acest lucru înseamnă că Rusia nu a finalizat încă dispozitivul militar necesar pentru o invazie împotriva Ucrainei. Astfel, cel puțin pentru următoarele două săptămâni, se poate aprecia că partea rusă nu va declanșa acțiuni ofensive împotriva statului ucrainean.

(Sursa: https://www.defenseromania.ro/miscari-de-trupe-ruse-la-marea-neagra-ingrijorari-cu-privire-la-pregatirea-unei-operatiuni-de-desant-impotriva-ucrainei_614605.html )

  • VIDEO EXCLUSIV/Digi24  Generalul american Ben Hodges: „Am fost naivi în înţelegerea modului în care funcţionează Kremlinul”

Marea Neagră este o graniță filosofică între democrațiile liberale și autocrații, spune fostul comandant al trupelor americane în Europa, generalul Ben Hodges, într-un interviu pentru Digi24. Tocmai de aceea, el crede că o strategie de securitate la Marea Neagră poate ajuta fiecare țară din regiune în mai multe privințe. În măsura în care toată lumea este de acord cu o serie de reguli și are interesele naționale protejate, aceasta pare să fie cea mai bună soluție de menținere a păcii pe termen lung, în acest punct care face diferența dintre valorile Vestului și cele rusești.

„Am fost naivi în înţelegerea modului în care funcţionează Kremlinul. Efortul nostru de bună-credință, de respectare a Actului fondator NATO-Rusia și de a nu avea baze permanente în zonă nu a dat roade. A fost o invitaţie pentru Rusia, aşa că acum trebuie să ne trezim şi să realizăm cu cine avem de-a face”, spune fostul comandant al trupelor americane în Europa, generalul Ben Hodges, în interviul pentru Digi24.

„Respectarea dreptului internațional și respectarea suveranității, acestea sunt chestiuni critice, iar Rusia încalcă în mod obișnuit dreptul internațional și arată lipsa de respect față de suveranitatea prin utilizarea forței, ocuparea Crimeei, evident sprijinul său pentru așa-numitele republici separatiste în Donbas, dar şi această închidere frecventă sau utilizarea unor porţiuni mari din regiunea Mării Negre pentru o exerciții de antrenament cu foc deschis, de exemplu.”

(Sursa: https://www.digi24.ro/stiri/externe/generalul-american-ben-hodges-am-fost-naivi-in-intelegerea-modului-in-care-functioneaza-kremlinul-1843375 )

  • Noul Război Rece a început și va dura decenii/ Bogdan Chirieac/ DefenseRomania

Toată lumea occidentală este, în aceste ore, frământată de întrebarea dacă Putin va ataca sau nu Ucraina. Președintele SUA, Joe Biden, a anunțat oficial la Casa Alba că Putin a luat decizia: va începe războiul. La rândul său, premierul britanic, Boris Johnson, ne-a spus că niciodată după al Doilea Război Mondial Europa nu s-a mai aflat într-o asemenea primejdie de război. În sfârșit, Secretarul General al NATO, Jens Stoltenberg, ne-a spus și el că situația este ”extrem de gravă”.

Adevărul este că, în momentul acesta, există toate premisele declanșării și ocupării Ucrainei de către noua Armată Roșie. Circa 200.000 de militari ruși, cu toată tehnica din dotare, sunt masați la granița de est și de nord a Ucrainei.

În mediile diplomatice de la București sunt multe ecouri din marile capitale ale lumii, brusc interesate de România și Marea Neagră. Cel mai îngrijorător lucru ce riscă să iasă din logica politico-diplomatică tradițională este transformarea radicală, ca om și caracter, a lui Vladimir Putin. De altfel, acum două săptămâni, după întâlnire de la Kremlin, la masa de marmură lungă de șase metri, altminteri fabricată în Italia, președintele Macron a făcut între altele o declarație esențială: ”Putin este cu totul alt om, de nerecunoscut, față de cel pe care l-am întâlnit acum 3 ani pe Riviera franceză”.

Din toamna trecută, de când Putin a masat primele trupe la frontiera Ucrainei, din Polonia și până în România și Bulgaria s-a ridicat o nouă Cortină de Fier. Al Doilea Război Rece a început în Europa. Câtă vreme Putin va fi la Kremlin – oficial el ar trebui să rămână acolo până în 2032 – Vestul nu va mai avea încredere în Moscova.

(Sursa: https://www.defenseromania.ro/bogdan-chirieac-analiza-a-situatiei-din-ucraina-noul-razboi-rece-a-inceput-si-va-dura-decenii_615100.html )

Tehnică și tehnologii maritime

  • Companiile Babcock International și Thyssenkrupp Marine Systems. finaliste in competiția pentru dotarea cu fregate a Ploniei

Companiile finaliste pentru proiectarea a trei fregate multirol sunt Navantia, Babcock International și Thyssenkrupp Marine Systems. Companiile selectate vor pregăti proiecte concept și studii de fezabilitate pentru cele trei nave, iar decizia finală va fi luată cel mai probabil în anul 2022.

Navantia a declarat că a transmis o ofertă bazată pe proiectul F-100, ale cărui fregate se află în serviciul Marinei Spaniei și care a reprezentat baza pentru contracte de export către Norvegia și Australia.

Propunerea înaintată de către compania Babcock are la bază versatila platformă Arrowhead 140, iar germanii de la Thyssenkrupp Marine Systems vor oferta cu MEKO A-300 PL, ultima variantă a familiei de fregate MEKO.

După finalizarea fazei de studiu pentru achiziționarea a trei fregate, Ministerul polonez al Apărării a ales proiectele ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) și Babcock International pentru negocierile contractuale. În această fază, oferta de fregata spaniolă Navantia F100 a fost respinsă.

Ministerul polonez al Apărării a precizat într-un comunicat de presă că evaluarea s-a bazat pe criterii precum parametrii tactici și tehnici, capabilitățile de luptă, posibilitatea unificării echipamentului militar achiziționat cu echipamentul deținut în prezent de Forțele Armate poloneze, precum și costurile ciclului de viață ale soluțiilor propuse și potențialul acestora de modernizare ulterioară.

După ce vor fi dezvăluite configurațiile exacte ale navelor, cel puțin propuneri de dotare cu armament, va fi posibilă o comparație mai realistă între cele două modele și compatibilitatea acestora cu nevoile și ambițiile marinei poloneze.

(Sursa: https://www.navalnews.com/naval-news/2022/02/polish-frigate-procurement-type-31-vs-meko-a300-in-final/ )

(Sursa: http://www.resboiu.ro/polonia-a-selectat-trei-companii-finaliste-in-competitia-pentru-dotarea-cu-fregate/ )

(Sursa: https://www.dcnews.ro/polonia-isi-intareste-flota-cu-3-noi-fregate-ne-propunem-sa-ne-mandrim-in-toate-oceanele-lumii_831101.html )

(Sursa: https://www.meta-defense.fr/ro/2021/12/17/noile-fregate-FDI-ale-marinei-na%C8%9Bionale-mai-pu%C8%9Bin-bine-%C3%AEnarmate-dec%C3%A2t-se-spera/)

  • Fregate pentru Marina Germaniei / Compania Damen, contractat cu Lockheed Martin pentru sistemul MK 41/ DefenseRomania Team

Noile fregate ale Marinei germane, construite de Damen, vor fi echipate cu sisteme verticale de lansare de la Lockheed Martin / Umbrela Strategică

Compania Damen Naval a încheiat un contract cu Lockheed Martin pentru sistemul MK 41 Vertical Launching System (VLS) în sprijinul proiectului fregatei F126. În acest fel, Lockheed Martin va aduce un semnificativ aport în construcția noilor fregate pentru Marina Germaniei.

Inițial proiectat cu capacitatea de a lansa simultan rachete de război anti-aer, anti-suprafață și rachete anti-submarin, MK 41 VLS și-a consolidat imediat locul ca principal sistem de lansare de suprafață din lume. Designul „Any Weapon/Any Cell” permite unei celule MK41 să tragă cu orice rachetă integrată, oferind flexibilitate maximă.

Cu peste 14.000 de celule VLS implementate la peste 150 de nave, 4.500 de trageri operaționale și de test și o disponibilitate operațională de peste 99%, MK 41 VLS reprezintă o dovadă remarcabilă a ingeniozității. Cu acest sistem, în combinație cu alte sisteme și senzori de la bord, fregata F126 are capacitatea de a opera în cele mai complexe medii maritime și, prin urmare, contribuie la nivel internațional la asigurarea siguranței și a stabilității.

Damen Naval construiește cele patru fregate din clasa F126 împreună cu partenerii săi Blohm+Voss și Thales. Damen Naval a fost selectat ca ofertant câștigător în 2020, în urma unui proces european de licitație care a durat mai mulți ani. Prima navă este așteptată să fie livrată Marinei Germane în 2028. Toate lucrările de construcție vor fi efectuate în întregime în Germania la șantierele navale din Kiel, Hamburg și Wolgast.

(Sursa: https://www.defenseromania.ro/fregate-pentru-marina-germaniei-compania-damen-contractat-cu-lockheed-martin-pentru-sistemul-mk-41_615065.html )

(Sursa: https://umbrela-strategica.ro/noile-fregate-ale-marinei-germane-construite-de-damen-vor-fi-echipate-cu-sisteme-verticale-de-lansare-de-la-lockheed-martin/ )

  • Compania Fincantieri începe lucrările la noile submarine U212NFS (Near Future Submarines) pentru Forțele Navale Italiene

Constructorul de nave italian Fincantieri a găzduit, pe 11 ianuarie, ceremonia de începere a construcției primului dintre cele două submarine U212NFS (Near Future Submarines) pentru Forțele Navale Italiene.

Noul submarin este o variantă îmbunătățită a tipului 212A (sau clasa Todaro). Marina italiană are serviciu patru nave tip 212A cu propulsie independentă de aer (AIP), care au fost construite în colaborare cu compania germană Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) între 2006 și 2017.

Cele două submarine U212NFS sunt programate pentru livrare între 2027 și 2029, în cadrul unui contract de 1,35 miliarde euro, încheiat în februarie 2021. Tot atunci, Italia și-a rezervat opțiunea de a cumpăra încă două nave NFS.

(Sursa: https://www.defenseromania.ro/italia-incepe-lucrarile-la-noile-submarine-u212nfs-near-future-submarines-pentru-fortele-navale-italiene_614546.html )

  • Navele fără echipaj sau cu echipaj minim vor fi dislocate împreună cu grupările de lovire începând cu 2027/ Unmanned or minimally manned vessels could deploy alongside strike groups as soon as 2027

Am. Mike Gilday/ Seful Operațiilor Navale SUA, le-a spus reporterilor în 16 FEB că dorește ca Marina SUA să experimenteze, și să învețe o mulțime de lecții despre tehnologia fără pilot și concepția de folosire în luptă.

Noul său grup operativ de capabilități fără pilot și-a petrecut aproximativ 14 săptămâni conducând șapte runde de experimentare pe diverse aspecte ale sistemelor fără pilot, inclusiv integrarea încărcăturilor utile pe nave mai mari fără pilot și fiabilitatea componentelor precum instalațiile de inginerie și comenzile de zbor.

În plus, a spus el, unele dintre aceste tehnologii sunt supuse testării în cadrul Exercițiului Maritim Internațional 2022 din Orientul Mijlociu, care a avut loc între 31 ianuarie și 17 februarie. Acesta este cel mai mare exercițiu axat vreodată pe sisteme fără pilot și inteligență artificială.

Conceptul de folosire în luptă ar putea influența decizia Forțelor Navale privind ce sistem și cantitatea de echipamente ce urmează a fi cumpărate, a spus Am. Gilday.

Am. Gilday a adăugat că dorește să facă experimentul de bază în cadrul următorilor cinci ani, astfel încât în 2027 sau 2028, el speră să vadă soluții timpurii privind executarea misiunilor în cadrul grupării de lovire a unui portavion sau împreună cu un grup amfibiu.

 (Sursa: https://www.defensenews.com/naval/2022/02/17/unmanned-or-minimally-manned-vessels-could-deploy-alongside-strike-groups-as-soon-as-2027/ )

Studii de Securitate Maritimă

  • După 44 de ani de la trimiterea pe orbită a primului satelit GPS, cunoscutul sistem de poziționare globală a ajuns deja la a treia generație.

Sistemele globale de navigație prin satelit (GNSS), în special sistemul de poziționare globală (GPS) al SUA, sunt o caracteristică mereu prezentă a vieții moderne. Cu toate acestea, ele furnizează mult mai mult decât simple informații despre poziție cu care majoritatea oamenilor le asociază și despre care este conștient orice persoană care are un smartphone compatibil GPS, ceea ce este cunoscut sub numele de PNT – Poziționare, navigare și sincronizare. Este puțin probabil ca vreo misiune militară modernă să poată fi executată cu succes fără un PNT precis. Există patru GNSS majore: GPS, sistemul SUA; GLONASS rusesc cu 24 de sateliți, care a fost reînnoit în 2012; sistemul Galileo al Uniunii Europene cu 24 de sateliți; și sistemul chinezesc Beidou cu 35 de sateliți. La acestea se pot adăuga sistemele regionale japoneze (QZSS) și indiene (NAVIC).

Deși nu au fost lansați toți sateliții GPS III, o nouă versiune, mai puternică – numită GPS III Follow-on (pe scurt GPS IIIF), este deja în lucru.

Constelația GPS III va fi formată din 10 sateliți. Primul dintre aceștia, GPS III-01 (numit Vespucci) a fost lansat la finalul lui 2018 (pe 23 decembrie), iar ultimul se preconizează că va fi trimis pe orbită în 2023. Deocamdată constelația are cinci sateliți activi, ultimul lansat în iunie 2021.

Sateliții GPS III reprezintă deja o actualizare substanțială a constelației actuale, oferind o precizie de trei ori mai mare și o protecție împotriva bruiajului de opt ori mai bună decât generația anterioară. Pe lângă introducerea unui nou semnal civil – numit ”L1C”, care este compatibil cu alte sisteme de navigație prin satelit – inclusiv Galileo al Uniunii Europene, cei cinci sateliți GPS III de pe orbită au completat componenta spațială astfel încât să asigure acoperirea globală a semnalului numit ”Cod M” – folosit de forțele armate.

(Sursa: https://www.defenseromania.ro/ultima-versiune-a-gps-iii-este-pe-masa-de-lucru-primii-sateliti-vor-fi-operationali-din-2026_614503.html )

Educație și cultură maritimă

  • Pavilionul maritim al României (Ovidiu CUPȘA – director general al CERONAV)

O propunere legislativă pe care o promovăm din 2015, a fost reluată de grupul de inițiativă.

În 2015, în urma întâlnirii la Londra, cu Secretarul General IMO, am constituit și am coordonat un grup de inițiativă, în scopul promovării unei legi a pavilionului maritim comercial românesc.

Grupul a beneficiat de expertiza unor specialiști din CERONAV, ANR, Liga Navală Română, Sindicatul Liber al Navigatorilor, elaborând o propunere legislativă, expunerea de motive și un studiu comparativ privind situația în alte state UE și impactul bugetar.

Inițiativa a fost susținută, promovată și coordonată la nivelul Ministerului Transporturilor de către secretarul de stat de la acea vreme, Marius Humelnicu, actual senator al României prin Direcția Transport Naval.

Între timp s-au făcut demersuri la fiecare schimbare de guvern, propunerea legislativă ajungând în atenția tuturor grupurilor parlamentare și fiind susținută în continuare de către specialiștii din MT.

Astăzi am reluat discuțiile pentru identificarea pașilor necesari pentru promovarea unei inițiative legislative pe această temă.

Crearea unei flote maritime comerciale sub pavilion românesc poate readuce România în rândul țărilor cu importanță maritimă mondială, poate aduce venituri la bugetul de stat, poate crea locuri de muncă pe mare și la uscat, pensii pentru marinari, posibilitatea de instruire a cadeților și alte avantaje economice.

Un demers pentru adoptarea unei legi de importanță majoră pentru sectorul maritim românesc!

(Sursa: https://www.facebook.com/ovidiu.cupsa.1 )

  • Colegiului National Militar „Alexandru Ioan Cuza” coordonează un proiect cu finanțare europeană “Young Ecologists on a Mission: Saving Our Seas”

“Young Ecologists on a Mission: Saving Our Seas” este primul proiect, cu finanțare europeană coordonat de CNMAIC în parteneriat cu licee din trei țări – Italia, Spania, Turcia, Italia fiind liceu militar naval.

Argumentul proiectului – Una dintre cele mai grave probleme ale mileniului III, în Europa și în întreaga lume, care amenință atât viața umană, cât și distrugerea vieții marine este poluarea. Conform unor studii recente, acum există 5,25 trilioane macro și micro bucăți de plastic în oceanul nostru și 46.000 de bucăți în fiecare milă pătrată de ocean, cântărind până la 269.000 de tone. Noi credem că gunoiul aruncat pe plajă de oameni este o consecință a lipsei de educație și dezinformare, deci educația ecologică ar trebui să fie o prioritate. Trebuie să facem toate eforturile pentru a educa populația, în special generația tânără, în un spirit ecologic, să-i avertizăm și să-i informăm asupra pericolelor la care sunt expuși dacă aruncă gunoi pe plajă și în mare.

Perioada de desfășurare – 2 ani (octombrie 2022-februarie 2024)

Obiectivul principal al proiectului este acela de a crește implicarea civică în ecologizare a peste 1000 de persoane din cele  4 țări partenere, dintre care 200 sunt elevi.

(Sursa: http://www.cmilaicuza.ro/young-ecologists-on-a-mission-saving-our-seas/ )